دنیای شگفت انگیز باطری ها و نگهداری باطری ماشین
باطری و همه چیز در مورد آن
باتری منبعی از انرژی پتانسیل الکتریکی است که در درون آن با انجام واکنشهای شیمیایی انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل میشود. باتری دارای دو الکترود و یک حلال پروتونی الکترولیت است، دو الکترود باید از جنسهای مختلف باشد زیرا اگر یکی باشند الکترون دهی آنها یکسان است و واکنشی رخ نمیدهد و در نتیجه انرژی تولید نمیشود.
الکترولیت محلولی است که بین دو الکترود ارتباط بر قرار میکند، به صورت عامیانه در یک باتری الکترود منفی را آند و الکترود مثبت را کاتد می نامند اما در واقع آند الکترودی است که در یک مجموعه دو الکترودی الکترود از دست می دهد و یا جریان الکتریکی به آن وارد می شود.
باتری شارژی
باتری را از نظر شارژ شدن می توان به دو دسته باتری های شارژ شدنی یا اولیه و باتری های شارژ نشدنی یا ثانویه تقسیم کرد. در باتری های شارژ نشدنی باتری یک بار استفاده و پس از مدتی تمام می شود و قابلیت شارژ مجدد را ندارند. باتری شارژ شدنی یا ثانویه پس از یک بار استفاده شدن می توانند جریان را به طور عکس حرکت دهند یعنی از قطب مثبت به منفی و دوباره شارژ شوند.
انواع باطری
باتری نیروگاه ها
باتری خورشیدی
باتری منابع تغذیه
باتری آنتن مخابراتی
باتری سامانه ریلی و مترو
باتری موتورسیکلت و اتومبیل
آب باطری و نکات مربوط به آن
الکترولیت باطری مایع موجود در باطری انواع ماشین است و به دلیل استفاده اسید در ترکیب ساخت آن به اسید باطری نیز شهرت دارد. مایع الکترولیت باتری از ترکیب آب و اسید سولفوریک طبق ساختار و فرمول خاص تولید می شود و یکی از نگرانی های موجود این موضوع می باشد که در صورت پایین اومدن سطح الکترولیت ( اسید باتری ) چگونه مجدد آن را به سطح اولیه بازگردانیم.
آب نمک می تواند به عنوان الکترولیت عمل کرده و یا بسیاری مواد شیمیایی دیگر ولی نکته قابل توجه این می باشد که هرگز نباید هیچ یک از این ترکیبات را در صورت کمبود الکترولیت باطری در مخزن باطری بریزیم. در مواقع اضطرار و عدم دسترسی تنها می توانید از آب مقطر به عنوان جایگزین استفاده کنیم.
کمبود مایع الکترولیت باطری
در واقع در این مواقع سطح مایعات در سلول های باطری از میزان بالای صفحات سربی پایین تر آمده است. باطری انواع خودرو از صفحات سربی ساخته شده است که در مخزنی متشکل از آب و سولفوریک که همان مایع الکترولیت باتری می باشد قرار دارد. و باید توجه داشت که هرگز سطح الکترولیت پایین تر از این صفحات نباشد.
تاثیر مخرب کمبود الکترولیت باطری
در صورت کم شدن سطح مایع الکترولیت نسبت به صفحات باتری این صفحات در معرض هوا قرار می گیرند و واکنش شیمیایی رخ می دهد که در نهایت منجر به سولفاته شدن باطری می شود. و ادامه یافتن این فرآیند عمر مفید کارکرد باطری را به شدت کاهش می دهد.
منبع : tehranacid.com